من کمرو نیستم

مقدمه

شاید بسیاری از افراد از مشکلی به نام کمرویی در رنج باشند و ندانند که چگونه باید از چنگ چنین مشکل دست و پاگیر رها شوند. کار چندان سختی نیست، هر چند افراد عملکرد حل آن را بسیار مشکل می‌یابند. برخی از آنها که امیدوارترند، آزمایش‌های کوچکی می‌کنند. راهکارهایی را امتحان می‌کنند ولی خیلی زود آنها رها می‌کنند. در چنین صورتی هرگز موفق نمی‌شوند و ناامیدتر می‌شوند. برای اینکار یکبار اراده کنید و برای همیشه آن را کنار بگذارید. شما پیروز خواهید شد به شرطی که بدانید چه باید بکنید.

 

علت کمروئی خود را شناسایی کنید.

افراد مختلف بنا به دلایل مختلف از خود کمروئی نشان می‌دهند و هر چند در اکثر موارد علت یا علت‌های مشترکی بین افراد کمرو وجود دارد، اما غالبا تفاوت‌هایی نیز مشاهده می‌شود. برخی از افراد فاقد مهارت‌های اجتماعی هستند. آنها شاید ندانند که در یک موقعیت اجتماعی چگونه باید رفتار کنند. چگونه با یک غریبه سر صحبت را باز کنند و چگونه این رابطه را حفظ کنند. برخی از افراد رفتارهای کمروئی را از یک الگو در دوران کودکی آموخته‌اند.

می‌دانیم که بسیاری از رفتارهای ما در کودکی و با مشاهده رفتارهای پدر و مادر و اطرافیان شکل می‌گیرد. برخی افراد به دلیل تجاربی که داشته‌اند ممکن است اعتماد به نفس‌شان آسیب دیده باشد. خود را از یک جنبه یا جنبه متعدد دارای ضعف گمان کنند و چنین طرز تفکری عملکرد آنها را در روابطشان مختل سازد. از اینرو لازم است این افراد شناسائی کنند که چه عواملی موجب رفتارهای کمروئی در آنها شده است. و بعد از شناسایی علل اقدام به رفع علائم کمروئی بکنند.

خود را شناسایی کنید.

هر چند به نظر می‌رسد تمام افراد به طریقی خود را می‌شناسند، اما نوع شناختی که افراد از خود دارند نیز متفاوت است. از برخی افراد اگر بخواهیم صادقانه به سوال من کیستم پاسخ دهند، مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت و منفی را برخواهند شمرد. عده‌ای از افراد در طرح این ویژگی‌ها بطور مشخص و واضحی از جنبه‌های مثبت شخصیت خود و توانایی‌هایی که دارند، علایقی که دارند، موفقیت‌ها و پیروزی‌های خود صحبت می‌کنند. در مقابل افرادی هستند که کمتر از توانایی‌ها ، استعدادها و پیروزی‌های خود صحبت می‌کنند.

اغلب از مشکلاتی که دارند، از ضعف‌هایی که رنج می‌برند و از شکستها و تجارب ناراحت‌کننده خود صحبت می‌کنند. افراد کمرو معمولا از این دسته هستند و بر ضعف‌ها و مشکلات خود بیش از حد مناسب تاکید دارند و به این ترتیب توانایی خود را در روابط اجتماعی تحت تاثیر این برداشت‌هایی که از خود دارند قرار می‌‌دهند.ممکن است یک فرد کمرو از جنبه‌های مختلف خود را واجد توانایی و استعداد و پیروزی بداند، ولی تنها از لحاظ اداره و مدیریت روابط اجتماعی احساس ضعف نماید و به این ترتیب در این روابط دچار مشکل شود.

بر این اساس لازم است برای رفع این مشکل فرد خود ویژگی‌ها و مشکلات خود را نیز شناسایی کنند. در چه جنبه‌هایی موفق و تواناست و در چه جنبه‌هایی دچار ضعف و مشکل است؟ این جنبه‌ها چه سهمی در زندگی او دارند؟ آیا به اندازه‌ای مهم هستند که اجازه دهیم توانایی‌های دیگر ما را تحت‌الشعاع قرار داده و با شکست مواجه سازند؟ اینها سوالاتی است که لازم است یک فرد کمرو به آنها پاسخ دهد و بر اساس پاسخ‌های خود خط مشی مفیدی برای رفع مشکل خود مهیا سازد.

مشکلات و ضعف‌های خود را مرتفع سازید.

انسان مجبور است با توانایی‌ها و مشکلاتی که دارد، تمام عمر را سر کند. بسیاری از مسائل و مشکلات انسان بدون اینکه به اختیار او باشند بوجود می‌آیند. ولی اینکه فرد چگونه برخوردی با آنها داشته باشد تحت اختیار اوست. افراد مختلف واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند. برخی افراد حتی در مقابل بزرگترین مشکلات استقلال و تسلط خود را بر مشکل از دست نمی‌دهند. آنها خود را افرادی مسلط و قادر به کنترل و اداره مشکل می‌دانند در مقابل افرادی هستند که حتی در مقابل کوچکترین ناملایمات و مشکلات تسلط کنترل خود را از دست می‌دهند.

دچار ناامیدی می‌شوند و از این مساله غافل می‌شوند که می‌توانند با استفاده از راهکارهایی مشکل را حل کرده و خود را از وضعیت ناگوار پیش آمده رها سازند. خیلی از مشکلات زندگی به آن اندازه بزرگ و حل ناشدنی نیستند که مجبور شویم تمام عمر آنها را در کنار خود بپذیریم و شاهد آثار نامطلوب آنها در زندگی خود باشیم. بهتر است در کنار شناختی که از ویژگی‌ها و توانایی‌های خود و مشکلات خود به دست می‌آوریم، به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌های مشکلات نیز باشیم. به این ترتیب بسیاری از مسائل دیگر ما حل خواهند شد بدون اینکه آثار منفی و ناگواری بر زندگی ما داشته باشند.

راه کنار آمدن با مشکلات لاینحل را پیدا کنیم.

مشکلات زیادی در مسیر زندگی انسان پیش می‌آید که همه قابل حل نیستند. برخی از این مشکلات بسیار بزرگ‌تر و عظیم‌تر از آن هستند که قابل حل باشند. مثل فردی که بینائی خود را به صورت غیر قابل برگشتی از دست می‌دهد. یاد بگیریم که همیشه راهی وجود دارد که بتوانیم زندگی خود را در کنار این مشکل به خوبی و خوشی پیش ببریم به شرط آنکه باور داشته باشیم چشمان ما همه زندگی ما نیستند، هر چند بخش مهمی از آن هستند. بنابراین افراد کمروئی که با این قبیل مشکلات درگیر هستند که موجب کمروئی آنها شده است.

مثل ویژگی‌های بدنی و ظاهری که آنها را در روابط اجتماعی دچار ضعف و شرمساری می‌سازد بهتر است محاسبه‌ای انجام دهند و تاثیر جنبه‌های مختلف بدنی ، فکری و روانی ، خانوادگی و… و درصد اهمیت آنها را در زندگی مشخص کنند و این نکته را نیز مشخص کنند که از دست رفتن هر یک از این جنبه‌ها چه تاثیری می‌تواند در مابقی جنبه‌های زندگی آنها داشته باشد. مثلا فردی که از وضعیت چهره خود راضی نیست و این مساله کمروئی او را موجب شده است ، در مقایسه یا سایر جنبه‌های بدنی ، فکری و… این یک جنبه چه سهمی دارد؟ آیا اگر به نظرش سهم این جنبه بسیار بزرگ می‌نماید، چه حد به واقعی بودن آن اعتقاد و چه میزان از بزرگ‌نمایی آن کاذب است.

مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیریم.

برخی از افراد تنها در زمینه روابط و مهارت‌های اجتماعی احساس ضعف می‌کنند و برخی دیگر به دلیل مسائلی که داشته‌اند در این زمینه مشکل پیدا کرده‌اند. در هر حال هر دو دسته باید به فکر یادگیری این مهارت‌ها باشند. برای اینکار از مشاهده افرادی که کمرو به نظر نمی‌رسند، شروع کنید. آنها چگونه رفتار می‌کنند، چگونه صحبت می‌کنند. چگونه راه می‌روند، سعی کنید برخی از رفتارهای آنها را تقلید کنید. اساس رفتارهای آنها اعتماد به نفس و قدرتمند به نظر رسیدن است. برای ارسال این پیام در رفتارهای خود دست به کار شوید و مدتی این نقش را تمرین کنید. می توانید از راههای دیگری با ویژگی افرادی که در روابط اجتماعی خود راحت هستند آشنا شوید و آنها را بکار ببندید.

سخن آخر

کمروئی یکی از مشکلاتی است که علاوه بر اینکه خود یک مساله است، مسائل دیگری را برای فرد به وجود می‌آورد و ممکن است بسیاری از توانایی‌های فرد را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و او را از داشتن یک زندگی خوب و موفق محروم سازد. برای رفع کمرویی هیچ وقت دیر نیست. هر لحظه شروع کنید پیروزی خود را رقم زده‌اید.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چگونه خود را دوست بداریم؟

    بعضی افراد گمان می کنند دوست داشتن خود کار ساده ایست و بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *