درمان سردردهای میگرنی و تنش

درمان سردردهای تنشی با انجام تمرینات ورزشی سبك و مداوم

با انجام تمرینات ورزشی سبك و مداوم می توان از بروز سردردهای ناشی از تنش های هیجانی جلوگیری كرد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از خبرگزاری آلمان به گفته متخصصان آلمانی، انجام دوچرخه سواری، دو یا شنا، سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه با بروز تنش های غضلانی كه یكی از عوامل بروز این نوع سردردهاست مقابله می كند.

بنابراین گزارش سردردهای تنشی برعكس سردردهای میگرنی شدید و در یك ناحیه سر نیست بلكه خفیف و در كل ناحیه سر رخ می دهد.
این گزارش می افزاید تنفس هوای تمیز و آزاد، تحرك بدنی به جلوگیری و كاهش این سردردها بسیار كمك می كند متخصصان تاكید كردند در صورت بهبود نیافتن این نوع سر درد می توان از مسكن استفاده كرد اما استفاده از مسكن ها نباید بیشتر از 10 بار در ماه و یا سه روز پشت سر هم صورت گیرد

سردرد میگرنی به نوعی از سردرد اطلاق می شود که بصورت درد یکطرفه سر که گاهی ضرباندار بوده خود را نشان می دهد، همچنین فرد ازعلائم دیگری شامل تهوع و استفراغ، سرگیجه ، افزایش حساسیت به نور، صدا و یا بو شکایت دارد. سردردهای میگرنی در جامعه شیوعی بالغ بر 15% دارند.

این اختلال نتیجه تغییرات عملکردی مغز است که باعث تغییر در جریان خون مغز می شود و در نهایت، گشادی عروق مغز و سپس تنگ شدن عروق مغزی در واکنش به آن سبب بروز سردرد می شود (البته تئوری های دیگری مثل افزایش حساسیت عصب 5 نیز در پاتوفیزیولوژی میگرن مطرح می باشند)

شدت سردرد در افراد مبتلا به حدی است که فرد را از انجام فعالیت های روزمره خود ناتوان می کند.

درمانهای رایج سردردهای میگرنی، درمانهای دارویی هستند که از جمله میتوان به پروپرانولول، آمی تریپتیلین، سوماتریپتان و ارگوتامین اشاره کرد. بسیاری از بیماران از عدم اثربخشی کافی داروها شکایت دارند ، همچنین عوارض جانبی این داروها نیز مانعی بزرگ در مصرف آنها توسط بیماران است.

امروزه بیوفیدبک به عنوان روش درمان غیردارویی، اثرپیشگیری کننده خود را در حملات میگرن اثبات کرده است. بیوفیدبک روشی است که به فرد کمک می کند تا آگاهی خود را نسبت به فعالیتهای فیزیولوژیک مغزش بالا ببرد و فرد به مرور یاد می گیرد که چطور فعالیت های سیستم عصبی خود را تحت کنترل خود درآورد.

تا امروز مطالعات زیادی در زمینه اثر بخشی این روش در بیماران مبتلا به میگرن انجام شده که همین امر موجب شده است که در اغلب کتب تخصصی مغز و اعصاب درمان خط اول میگرن به جای درمان دارویی ، بیوفیدبک توصیه شود  که در اینجا به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

بیوفیدبک ، درمانی برای کاهش سردرد

درمان میگرن، بدون عوارض جانبی

سردردهای میگرنی به عنوان یکی از شایع ترین بیماری هایی شناخته می شود که در ایالت متحده ی آمریکا بیش از 3 ملیون نفر به آن مبتلا هستند. متاسفانه  تا به امروزدرمان قطعی و کاملی برای کاهش علائم ناشی از سردردهای میگرنی شناسایی نشده است. بیماران مبتلا به میگرن غالبا در مقابل مصرف داروهای مسکن مقاوم هستند و مصرف داروهایی معمولی که برای این بیماران تجویز می شود معمولا بی فایده است. بنابراین بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی برای کاهش دردهای خود مجبور به استفاده ی مداوم مقادیر زیادی داروهای مسکن و آرام بخش می شوند  که این امر  در دراز مدت می تواند عوارض جانبی بسیار خطرناکی برای مصرف کنندگان داروها داشته باشد.

به همین دلیل  بسیاری از پژوهشگران در زمینه ی علوم پزشکی و سردرد در مطالعات خود به بررسی میزان اثربخشی و عوارض جانبی ماشی از روش های مختلف درمان میگرن پرداخته اند.

در پژوهشی که محققان دانشگاه شیکاگو در آمریکا انجام داده اند، نتایج حاکی از آن است که بهترین نوع درمان موجود برای افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می برند ، روش درمانی بیوفیدبک است.دانشمندان معتقدند که استفاده از روش درمانی بیوفیدبک برای بیماران مبتلا به میگرن علاوه بر اثربخشی طولانی مدت، هیچ گونه عارضه ی جانبی برای بیماران نخواهد داشت. این متخصصان بیان می کنند که روش درمانی بیوفیدبک حتی اگر به مدت طولانی هم مورد استفاده ی بیماران قرار بگیرد هی چونه عوارض جانبی برای افراد در پی نخواهد داشت. در پژوهش های متعددی که در این زمینه انجام گرفته است انواع مختلف بیوفیدبک به ویژه استفاده از بیوفیدبک الکترومیوگرافی که بر میزان انقباض و گرفتگی عضلات اثر می گذارد و هم چنین بیوفیدبک حرارتی که بر کنترل دمای بدن و کنترل قطر رگ ها اثر می گذارد، بهترین، موثرترین و تنها روش درمانی بدون عارضه برای افراد مبتلا به میگرن است. به خصوص در مورد افرادی که به دلیل شرایط خاصی مانند حساسیت نسبت به داروهای مسکن و آرام بخش، افرادی که ممنوعیت مصرف برخی داروها را دارند و زنان باردار روش درمانی بیوفیدبک بهترین روش درمانی موجود است.

درمان بیوفیدبک برای انواع سردرد و میگرن

بیوفیدبک تکنیکی است که می تواند با فراهم کردن اطلاعاتی (بازخورد) از انقباض های عضلانی، دمای پوست، امواج مغزی و سایر فرایندهای فیزیولوژیک بدن بیماران،در جهت آموزش روش های کاهش استرس در بیماران مبتلا به انواع میگرن و سر درد موثر واقع شود.در این روش درمانی،حسگرهای کوچک فلزی که الکترود نامیده می شوند، به پوست بیمار متصل می گردند و مقادیر تنش عضلانی و یا دمای پوست بیمار را اندازه گیری می کنند. برای مثال یک پاسخ استرسی دمای پوست را به دلیل تنگ کردن رگهای خونی کاهش می دهد در حالی که یک پاسخ ریلکسیشن باعث گشاد شدن رگهای خونی و در نتیجه گرم شدن پوست می شود.

نتایج مطالعات انجام شده بسیاری نشان از تغییر جریان خون در مغز حین حمله های میگرن و دوره های محو شدن درد در بین این حملات دارد. با استفاده از تمرینات بیوفیدبک، شخص می تواند جریان خون داخل مغز خود را تحت تأثیر قرار داده و میزان درد را بهتر کنترل کند.

بسیاری از مطالعات بیوفیدبک نشان داده اند که این درمان هم در بزرگسالان و هم کودکان باعث کاهش تناوب و طول مدت حملات سردرد شده است. به طور عمومی، تأثیرات بیوفیدبک قابل مقایسه با بسیاری از داروهای استفاده شده برای سردردهای مزمن بوده است و می تواند به عنوان یک درمان با اولویت بالا برای بهبود میگرن های تکرار شونده باشد.

بیو فیدبک و تمرینات ریلکسیشن می توانند در بسیاری از دپارتمان های روانشناسی و روانپزشکی مراکز درمانی در دسترس باشند.

مطالعات نشان می دهند که بیوفیدبک، به عنوان یکی از روش های درمانی جایگزین می توانند روش موثر و ایمنی برای درمان انواع سردرد باشد.

بنیاد ملی سردرد اروپا گزارش کرده است که انواع روش های درمان بیوفیدبک، به عنوان یکی از رایج ترین و پرکاربردترین روش های درمانی مکمل توسط بیماران مبتلا به میگرن مورد استفاده قرار می گیرد.در این روش درمانی افراد می آموزند که چگونه با استفاده از ذهن خود، عملکردهای بدن خود را کنترل کنند.این روش درمانی امروزه به عنوان یکی از موثرترین و بی خطرترین گزینه های درمان انواع دردهای مزمن به خصوص سردرد مورد توجه قرار دارد.

اساس روش درمانی بیوفیدبک بر مبنای تئوری توانایی ذهن در کنترل اعمال غیرارادی فیزیولوژیک بدن مانند فشار خون، ریتم تنفس، انقباض عضلانی، دمای بدن و امواج مغزی پایه گذاری شده است. در سال هاب 1950 تا 1970 اولین پژوهش های تجربی علمی توسط کمیل،نیل میلر،دیوید شاپیرو و محققان دیگری انجام شد که در آن ارتباط بین ذهن و عملکرد زیستی بدن را در حیوانات و انسان ها مورد بررسی قرار گرفت.درمان با روش بیوفیدبک در سال های اول چندان مورد استقبال جوامع پزشکی قرار نگرفت.با این حال در طول 30 سال گذشته این روش درمانی به طور گسترده ای مورد پذیرش قرار گرفته و موسسه ی ملی بهداشت جهانی این روش درمانی را برای درمان برخی بیماری ها از جمله انواع سردرد و میگرن پذیرفته است.

بیوفیدبک یا پس خوراند زیستی شامل استفاده از ابزارهای الکترونیکی است که در مورد عملکرد فیزیولوژیک بدنتان اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهد.به عبارت دیگر بیوفیدبک با استفاده از تجهیزات الکترونیک شما را نسبت به اعمال زیستی بدنتان که پیش از این هیچ گونه آگاهی و کنترلی در موردشان نداشته اید، هشیار می کند.این روش درمانی به شما می آموزد که چگونه برای کنترل انقباض عضلانی یا دمای بدن خود از افکار و احساسات و ذهن خود استفاده کنید.

بیوفیدبک شامل انواع مختلفی است که مهم ترین و کاربردی ترین آن ها عبارت اند از:

1-EMG بیوفیدبک : بیوفیدبک الکترومیوگرافی که در کنترل میزان تنش و انقباض و گرفتگی عضلات بدن مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از بهترین گزینه های درمانی برای کاهش علائم سردرد و میگرن است.

2-بیوفیدبک حرارتی: که برای کنتل میزان دمای بدن مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان اختلالاتی مانند اضطراب، استرس و سردرد مورد استفاده قرار می گیرد.

3-بیوفیدبک تنفسی: که در تغییر و کنترل ریتم مناسب تنفس مورد استفاده قرار می گیرد و برای رفع اضطراب و استرس بسیار موثر است.

4-EKG بیوفیدبک: یا بیوفیدبک  الکتروکاردیوگرافی که در تنظیم و کنترل ضربان قلب و فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد و در درمان بیماری هایی مانند اضطراب و استرس کاربرد دارد.

درمان بیوفیدبک یک روش درمانی کاملا تخصصی است که تنها متخصصان مراقبت های بهداشتی از جمله روانشناسان،پزشکان، پرستاران و درمانگران طب فیزیکی می توانند بعد از گذراندن دوره های آموزشی مورد نیاز به ارائه ی خدمات درمانی بیوفیدبک اقدام کنند.

جلسات درمان با بیوفیدبک معمولا بین 45 تا 60 دقیقه، 1 یا 2 بار در هفته  و حداقل به مدت 1 تا 2 ماه برنامه ریزی می شوند. درمان بیوفیدبک درمانی طولانی مدت است که تداوم و پیگیری آن اهمیت زیادی در اثربخشی آن خواهد داشت با این حال بعد از اتمام جلسات درمان، اثربخشی به شکل مناسبی پایدار باقی خواهد ماند.

منبع:دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *