چگونه فرزند خود را از مکیدن انگست باز بداریم

زمانی كه كودكان هنوز چند ماهه هستند، مكیدن انگشتشان با مزه به نظر می‌رسد، اما وقتی كه به سن مهد كودك می‌رسند دیگر این كار اصلاً خوشایند نیست و تازه آن زمان است كه نگران كودك‌مان می‌شویم. قیافه او در حالی كه روی پاهای خودش ایستاده‌است و هنوز انگشتش را می‌مكد، برای‌مان عذاب‌آور است.

نگران نباشید

دانشمندان تخمین زده‌اند كه بیش از 18 درصد كودكانی كه بین 2 تا 6 سال سن دارند انگشت خود ـ كه غالباً انگشت شست آنهاست ـ را می‌مكند. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ ثابت شده كه مكیدن انگشت، باعث آرام شدن كودك می‌شود و به‌همین خاطر وی این رفتار را همچنان ادامه می‌دهد. تحقیقات همچنین حاكی از آن است كه مكیدن انگشت اكثراً توسط كودكانی انجام می‌گیرد كه در دوران نوپایی ساعات زیادی از روز را از مادرشان دور بوده‌اند. این اتفاق در بین كودكانی كه ماه‌های اولیه زندگی خود را در آغوش مادرشان طی كرده و تماس فیزیكی با او داشته‌اند، بسیار بسیار كم دیده می‌شود. اكثر پزشكان توصیه می‌كنند تا زمانی كه كودك خودش تصمیم به رها كردن این عمل نگرفته، والدین نباید وی را مجبور به این كار كنند. به كودك اجازه دهید، خود به اشتباهش پی ببرد ممكن است تذكر دادن به كودك در مورد مكیدن انگشتش كارساز باشد اما بهترین راه سپردن این مشكل به خود اوست. اگر دوستانش در مهد كودك یا مدرسه یك بار او را در این حالت ببینند و مورد تمسخر او را قرار دهند كودك نا خوداگاه نسبت به این عمل اكراه پیدا می‌كند.

اینكه كودك خودش به این نتیجه برسد، بسیار بهتر از آن است كه شما وی را مجبور به این كار كنید. برایش جایزه تعیین كنید می‌توانید با او وارد بازی شوید. یك تقویم یك ماهه روی یخچال خود بگذارید و روزهایی كه او را در حین این عمل ندیده‌اید را علامت‌گذاری كنید. در پایان ماه به‌خاطر پیشرفتش به او جایزه دهید.

روش معكوس/درمان با سختگیری
به كودك‌تان كه در حال مكیدن انگشتانش است، بگویید كه باید همه انگشتانش را بمكد و او را مجبور به این كار كنید و مطمئن باشید كه او خیلی زود از این كار خسته می‌شود. از او بپرسید كه چرا این كار را می‌كند و مجبورش كنید تا پاسخ دهد. تنها مشكل این كار این است كه وی یك پیشنهاد نادرست را از زبان والدینش خواهد شنید. به كودك‌تان بگویید كه می‌تواند در خلوت به این كار ادامه دهد. اگر كودك‌تان دیگر جلوی شما انگشتش را نمی‌مكد، آن را یك پیشرفت بدانید. او زمانی را كه باید در تنهایی برای این كار اختصاص دهد را كوتاه می‌كند و این مدت كوتاه برای او كمتر ضرر دارد.
با او منفی برخورد نكنید. اگر در انجام این كار از خودش پیشرفت كمی نشان داد، او را سرزنش نكنید. احساس ناتوانی در وی خود باعث ادامه دادن این كار می شود.

مایع یادآوری به انگشتش بزنید
گرچه اكثر پزشكان این كار را بی‌رحمانه توصیف می‌كنند، اما زدن محلول‌های بد مزه به انگشت می‌تواند به كودك یادآوری كند كه نباید انگشتش را در دهان فرو ببرد. به یاد داشته باشید كه این كار را برای تنبیه انجام ندهید و به او بگویید كه این كار تنها برای فراموش كردن این عادت است. به دست كردن دستكش روی انگشت هم می‌تواند به او این موضوع را گوشزد كند.

با مراحل آسان شروع كنید
در ابتدا از او بخواهید كه در جمع دست از این كار بردارد و سپس برای مراحل سخت‌تر همچون زمان خواب پاداش بهتری در نظر بگیرید.

سرش داد نزنید
زمانی كه متوجه شدید كه او هنوز این كار را انجام می‌دهد، سرش داد نكشید. زیرا این كار او را بیشتر ناراحت می‌كند و این عمل در او تقویت می‌شود

صبر كنید
می‌دانید سر كودكانی كه تا حتی 6 سالگی انگشت خود را می‌مكیده‌اند چه آمده‌است؟ آنها دیگر این كار را نمی‌كنند.
به گفته والدین آنها، بچه‌ها هر سال كه می‌گذشته، به این كار رغبت كمتری نشان داده‌اند و كم‌كم آن را رها كرده‌اند و یا تنها در زمان‌های خاصی همچون تماشای تلویزیون، آن را ادامه داده‌اند.
هر چه سن بچه‌ها بالاتر می‌رود و در جمع دوستان خود قرار می‌گیرند، از ترس مسخره شدن توسط دوستان‌شان این كار را كمتر انجام می‌دهند تا كم‌كم از سر آنها می‌افتد.

مكیدن انگشت چقدر جدی است؟
مكیدن انگشت در كودكانی كه سن بیشتری دارند، می‌تواند نشان استرس باشد. كودك ممكن است دچار ترس و یا ناراحتی بوده و این عمل را برای آرام كردن خود انجام دهد.

اگر احساس می‌كنید توقف كودك‌تان در این حالت، اوضاع روحی او را بدتر می‌كند، بگردید و ببینید مشكل اصلی كودك‌تان كه ترس یا ناراحتی‌است، از كجا نشأت می‌گیرد.
اینكه پدر و مادرها با گذشتن سن كودك‌شان از مرز پنج سالگی، نگران این حركت او می‌شوند، كاملاً طبیعی‌است. اجازه دهید تا كودك‌تان بفهمد كه شما از این كار او ناراضی هستید.

حال اگر تا بعد از پنج سالگی این كار را رها نكرد چه ؟
تحقیقات نشان داده‌است كه مكیدن انگشت باعث كج در آمدن دندان‌ها و حتی تأخیر در این مسئله می‌شود.
این عمل همچنین ممكن است كه باعث گشاد شدن دهان كودك شود و این احتمالات بستگی به ندارد كه او چطور و از كدام جهت انگشتش را می‌مكد.

وقتی كودك به سن مدرسه رفتن رسید، این كار او در ملأ عام باعث مسخره‌شدنش می‌شود. بچه‌ها معمولاً تصور می‌كنند كودكانی كه انگشت خود را می‌مكند، باهوش، خوشحال و زیبا نیستند و همین موضوع باعث می‌شود كودك‌تان این كار را جلوی دیگران انجام ندهد.

یكی دیگر از خطرات مكیدن انگشت احتمال چركی شدن آن است. حتی ممكن است كودك‌تان پس از لمس كردن ماده‌ای سمی با فرو بردن انگشتش در دهان، آنررا خورده و مسموم شود.
برخی وسایل دندان پزشكی هم هستند كه شما می‌توانید آنها را به كودكتان پیشنهاد كنید. اگر او آنها را بپذیرد، خیلی زود این عادت را فراموش می‌كند.
به یاد داشته باشید كه تنها اگر منشأ این رفتار كودك‌تان را كشف كنید، می‌توانید این عادت را از سر او بیندازید

منبع : نی نی سایت

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

کار گاه فرزند پروری

کلاس اموزشی فرزند پروری و مهارت های زندگی برای والدین در مرکز سایدا برگزار میشود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *