توصیه هایی برای آماده كردن كودك برای رفتن به مدرسه

یكی از دغدغه ها و نگرانیهای والدین تحصیل فرزندشان و به زبان دیگر سازگاری یا ناسازگاری كودك با محیط مدرسه است. برخی از كودكان هنگام ورود به مدرسه دچار مشكلاتی هم چون ناراحتی، بی قراری، ترس از مدرسه و حتی تنفر می شوند.

كودكانی كه در خانواده بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و یا اینكه دوره پیش دبستانی و مهد كودك نرفته اند، بیشتر از سایر كودكان دچار ترس از مدرسه می شوند.

جدا كردن اتاق خواب كودك در كاهش ترس از مدرسه موثر است.

كارشناسان توصیه می كنند كه از همان ابتدای تولد، اتاق كودك جدا شود. جدا كردن اتاق كودك از والدین یكی از راهكارهایی است كه برای كاهش ترس و اضطراب دوری از مادر و خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. این كار باعث می شود تا وابستگی كودك به مادر كم شود. چنانچه از همان ابتدای تولد، اتاق كودك جدا شود، كودك تصوری از ترس و اضطراب نداشته و بیقراری  نخواهد كرد. البته در شش ماه اول ممكن است كه كودك بیقراری كند و مادر می تواند با روشن كردن چراغ اتاق، مانع از این ترس شود.

كودكانی كه از رفتن به مدرسه اضطراب دارند هر روز صبح كه بیدار می شوند به طور ناخودآگاه از دل درد و سردرد شكایت می كنند. معمولاً این بهانه ها نشانه های بیزاری و ترس از مدرسه است.

معمولاً شروع مدرسه برای كودكان سخت است. در حقیقت كودكان در روزهای اول با تردید وارد مدرسه می شوند. ترس كودك از مدرسه یكی از نشانه های ترس جدایی از والدین، خانه و به خصوص مادر است.

به مادرانی كه قرار است كودك خود را برای اولین بار به مدرسه بفرستند، توصیه می شود كه از چند ماه قبل از شروع مدرسه، از محیط مدرسه و فعالیت هایی كه قرار است بچه ها در آنجا انجام دهند با فرزند خود صحبت كنند به این وسیله كودك احساس خوشایندی از مدرسه خواهد داشت.

راه هایی برای كم كردن وابستگی كودك به مادر

با روش های مناسب سعی كنید تا وابستگی فرزند خود را كم كنید. برای این كار بهتر است كودك خود را در منزل یكی از دوستان به مدت 2 ساعت تنها بگذارید. كودك را به پارك برده و او را تشویق كنید تا با كودكان هم سن و سال خود در آنجا بازی كند. البته فرستادن كودك به مهد كودك آمادگی او را برای رفتن به مدرسه بیشتر می كند.

به مادران توصیه می شود قبل از فرستادن كودك به مهد كودك چندبار به همراه فرزند خود از محیط مهد كودك دیدن كنند تا كودك آنها با فعالیت هایی كه سایر كودكان در آنجا انجام می دهند، معلمان و كلاس ها آشنا شوند. در این صورت كودك برای رفتن به مهد كودك اشتیاق پیدا می كند. در روزهای اول چنانچه كودك در مهد كودك احساس دلتنگی می كند بهتر است تا مادر چند روز اول را، در كنار كودك خود بماند.

آشنا كردن كودك با محیط مدرسه

پدران و مادران قبل از شروع مدرسه باید فرزند خود را برای رفتن به مدرسه آماده كنند. به ویژه اگر فرزند نسبت به والدینش احساس وابستگی داشته باشد. كارشناسان و متخصصان رفتار شناختی كودكان، به پدران و مادران توصیه می كنند قبل از شروع مدارس در صورت امكان فرزند خود را به مدرسه برده و او را با محیط آنجا آشنا كنند. والدین باید سعی كنند تا با تعریف و تمجید از مدرسه ذهن فرزند خود را نسبت به آن آماده كنند و به او اطمینان بدهند كه معلمش بسیار مهربان است. همراهی كردن مادر با كودك در دو روز اول مدرسه، در كاهش ترس كودك از مدرسه حائز اهمیت است.

درباره ساعت شروع و پایان مدرسه با فرزند خود صحبت كرده و از او بخواهید تا احساسش را درباره مدرسه بیان كند. سعی كنید تا بچه را قبل از شروع مدرسه با همكلاسش آشنا كرده و او را به همراه دوست جدید خود به مدرسه ببرید.

به فرزند خود اطمینان دهید درصورت بروز مشكل، خود را به مدرسه می رسانید و به او گوش زد كنید تمام ساعاتی كه او در مدرسه است به او فكر خواهید كرد. بعد از پایان مدرسه برای فرزند خود یك سرگرمی ترتیب دهید. مثلا می توانید او را به پارك ببرید. درباره فعالیت هایی كه در آن روز در مدرسه انجام داده است از فرزند خود سوال كنید. او را تشویق كنید تا درباره معلمش و دوستان جدیدش با شما صحبت كند.

با به كارگیری راهكارهای گفته شده می توانید وابستگی فرزند خود و ترس او را از مدرسه و یادگیری مطالب، دوری از خودتان تا حد زیادی كاهش دهید

نی نی سایت

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

کار گاه فرزند پروری

کلاس اموزشی فرزند پروری و مهارت های زندگی برای والدین در مرکز سایدا برگزار میشود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *