چگونه به سوال های فرزندمان در مورد خدا پاسخ دهیم؟

خدا نامی است که ما به مهمترین وجود جهان اطلاق می کنیم . در حالی که دانش ما از او در زندگی ، روابط و فعالیتهای خانوادگی ما شکل می گیرد .
درباره خدا باورهای گوناگونی وجود دارد البته این مقوله از دیدگاه مذهبی خاصی نوشته نشده و هدف پاسخ دادن به سئوالات کودک است .
هرگز نسبت به علاقه و کنجکاوی کودک درباره خدا بی تفاوت نباشید زیرا که این بهترین راه برای سخن گفتن در باره مهمترین مسائل زندگی است .


اکتر کودکان با طرح سئوالاتی غیر منتظره درباره خدا ، موجب شگفتی بزرگسالان می شوند . سئوالاتی که ممکن است فکر کنید کودکتان ذاتا فیلسوف بدنیا آمده است . در واقع آنها با ذهنی کنجکاو زاده می شوند و می خواهند حقیقت هر چیز در این جهان را دریابند .
“چه” ، “کجا” ، “چگونه” و “چرا” اولین لغاتی هستند که کودکان فرا می گیرند . سئوالات مربوط به خدا معمولا از چهار پنچ سالگی شروع می شود.
هر اعتقادی که دارید برای پاسخ دادن به شئوالات کودک در مورد خدا باید این اصول را رعایت کنید :
سئوالات کودک را جدی بگیرید و سوالاتش استقبال کنید .
زمان مناسبی برای پاسخ دادن انتخاب کنید .
صادقانه به کودک بگویید که پاسخ همه سوالات را نمی دانید .

مامان خدا چقدر بزرگه ؟
من نمی دونم چقدر بزرگه ولی می دونم که هیچ چیز در عالم بزرگتر، قوی تر و بهتر از او نیست . او از خانه ما وحتی از خورشید هم بزرگتره و همه آفریننده های خودشو دوست داره .
آیا خدا می تونه منو ببینه و حرفهامو بشنوه ؟
آنچه برای کودک مهم است درک حضور خدا در ارتباط با خود و مشکلات شخصی اوست . آنها بیشتر دنبال این سئوال هستند که آیا خدا می تونه آنها را دنبال کنه یا اینکه اگه کار بدی کردند می تونه آنها را ببینه ؟
برای پاسخ به این سئوال منظره ای را که شامل کوه و دشت و جنگل و… است را به او نشان دهید و بگویید تو الان قادری همه این جا ها را ببینی نه؟ خدا هم به همین شکل می تونه همه ما ها را ببیند .
ما چرا صدای خدا رو نمیشنویم ؟
به او بگویید همانطور که گوینده تلوزیون صدای ما را نمی شنود
خدا از کجا آمده ؟ اگر خدا همه چیز را خلق کرده خالق او کیست ؟ آیا خدا پیر نمی شه ؟ آیا خدا نمیمیره ؟
هیچ کس خدا را خلق نکرده و خدا همیشه وجود داشته و هیچ وقت پیر نمی شه و همیشه زنده است .
چرا خدا آدمارو می کشه ؟
ما قادر نیستیم به تمام سئوالات پاسخ بدهیم البته داشتن سئوال امر نادرستی نیست ولی پاسخ دادن به آنها ممکن است نیاز به زمان طولانی تری داشته باشد و ما نباید مایوس شویم .
در خصوص سئوالات فلسفی که کودک از شما سئوال می کند می توانید بگوید :
این سئوال خوبی هست و سالهاست که دانشمندان دنبال پیدا کردن جواب این سئوال هستند . تو میتونی وقتی بزرگ شدی کتابهای زیادی بخونی شاید بتونی پاسخ این سئوال را پیدا کنی .

منبع :فرزند پروری

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

کار گاه فرزند پروری

کلاس اموزشی فرزند پروری و مهارت های زندگی برای والدین در مرکز سایدا برگزار میشود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *