راز بروز سرطان تخمدان فاش شد

راز بروز سرطان تخمدان فاش شد

به گزارش شينهوا، پژوهشگران دانشگاه ميشيگان در اين پژوهش، بافت تخمدان در سلول هاى بنيادى مزانشيمى را که سلول هاى طبيعى در سراسر بدن هستند ، مورد بررسى قرار دادند.
اين سلول ها مى توانند سلول هاى تخصصى متفاوتى از جمله چربى، استخوان وغضروف را شکل دهند و گفته مى شود اين سلول ها در ترميم زخم ها نيز موثرهستند . از اين رو دانشمندان حدس مى زنند که مى توان از اين سلول ها براى مبارزه با سرطان کمک گرفت.


در اين بررسى پژوهشگران مشاهده کردند که سلول هاى بنيادى مزانشيمى موجود در تومورهاى تخمدان از سلول هاى بنيادى مزانشيمى تخمدان هاى سالم متفاوت هستند و در حقيقت سلول هاى بنيادى مزانشيمى موجود در تومورهاى تخمدانى، تحريک کننده سرطان هستند.
‘رونالد بوکانوويچ’ استاديار پزشکى داخلى و زنان و زايمان و از مجريان اين پژوهش گفت: سرطان به خوبى مى تواند سلول هاى بنيادى مزانشيمى را به انجام آنچه که نياز دارد، تحريک کند.
وى افزود: سرطان اين سلول ها را به اسارت مى گيرد و آنها براى رشد خود تحريک مى کند.
به گفته پژوهشگران، همچنين سلول هاى بنيادى مزانشيمى مرتبط با سرطان، در وهله نخست با افزايش تعداد سلول هاى بنيادى سرطانى، اندازه تومور را افزايش مى دهند.
در همين زمان، محققان مشاهده کردند نوعى از پروتئين ها موسوم به BMP2 در سلولهاى سرطانى مزانشيمى مرتبط با سرطان شايع است.اين پروتئين يک پروتئين تنظيم کننده است و به دقت عملکرد سلول هاى طبيعى را تنظيم مى کند.
محققان دريافتند ميزان اين پروتئين در سلول هاى بنيادى مزانشيمى مرتبط با سرطان سه برابر سلول هاى طبيعى است. افزودن آن به سلول هاى سرطانى موجب افزايش تعداد سلول هاى بنيادى سرطانى مى شود.
محققان از يک سرکوب گر اين پروتئين موسوم به ‘نوگين ‘ استفاده کردند و دريافتند اين سرکوب گر، سلول هاى بنيادى مزانشيمى را متوقف مى کند و مانع از رشد سلول هاى بنيادى سرطانى مى شود.
نتايج اين تحقيقات در نشريه مطالعات بالينى منتشر شده است.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

پکیج های ویژه (قبل ، حین و پس از بارداری )

مرکز تخصصی ارتقاء سلامت سایدا  با همکاری مرکز ژنتیک رویانا برای اولین باردر ایران برگزار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *