حضور در طبیعت، عامل مهم رشد ذهنی در كودكان است

بسیاری از زوجهایی كه به تازگی بچه دار شده اند تصور می كنند رفتن به طبیعت با وجود كودك امری بسیار دشوار بوده و به همین علت مسافرت های خارج از شهر و گردش های خود را به تاخیر می اندازند. در حقیقت می توان گفت بردن كودك  به دامان طبیعت برای او تجربه بزرگی خواهد بود. طبیعت به رشد خلاقیت كودك كمك كرده و به آنها این امكان را داده تا از تمام حواس خود استفاده كنند علاوه بر آن قدرت تمركز و یادگیری را در كودكان افزایش داده و اختلالات تمركز را در آنها كاهش می دهد. طبیعت حس كنجكاوی و تحرك ذهنی را در كودكان برمی انگیزد. بنابراین به  مادران و پدران توصیه می شود سفر به طبیعت را به طور مرتب در سالهای رشد كودك و یا نوزاد خود قرار دهند و آنها را در لذت بردن از طبیعت سهیم كنند. مطمئنا آنها نیز به نوبه خودشان از چشم انداز و طبیعت محیط اطراف لذت می برند.  زمانی كه می خواهید با كودك خود به گردش در طبیعت بروید تنها كافی است تا وسایل مورد احتیاج او را نیز فراهم كنید.

برای هر نوع آب و هوا آمادگی داشته باشید
بهترین فصلها برای گردش در طبیعت، پاییز و بهار هستند. در این فصول دمای هوا متعادل بوده و آزار دهنده نیست.

مهمترین مسئله در بردن كودك به طبیعت، فراهم كردن تداركات لازم برای هر نوع آب و هوا است. كودكان توانایی لازم را ندارند تا بتوانند درجه حرارت بدن خود را با هر نوع آب و هوایی سازگار كنند. بنابراین آوردن لباس های ضد آب، زیپ دار، بادگیر، كلاه های گرم و پتو را برای كودك در آب و هوای سرد فراموش نكنید. اگر قرار است به مناطق گرم سفر كنید حتما برای نوزاد خود كلاه لبه دار، بادبزن دستی، مایو شنا، كوله پشتی های كوچكی كه برای كودكان قابل حمل باشد را بردارید. كودكان می توانند خوراكیهای خود را در داخل كوله پشتی خود قرار دهند.

در انتخاب منطقه تفریحی دقت كنید

برای اولین بار، همراه بردن كودك به طبیعت ممكن است تجربه دلهره آوری برای بعضی از زوجها باشد. به همین منظور پیشنهاد می كنیم برای دفعه اول به اردوگاه های تفریحی و یا مناطق حفاظت شده بروید البته بهتر است اردوگاه و یا منطقه ای  باشد كه قبلا نیز به آنجا رفته اید و با محیط آن به خوبی آشنایی دارید. اردوگاه های تفریحی دارای امنیت و تجهیزات بوده و درصورت نیاز به كمك، دسترسی شما را به مراكز مورد نیاز راحت تر می كند. بهترین پیشنهاد این است كه جعبه كمك های اولیه را نیز همراه خود داشته باشید.

اگر كودك شما هنوز قادر به راه رفتن نیست، منطقه تفریحی را انتخاب كنید كه زمین آن صاف باشد. زمانی كه كودك شما بیدار است شما مجبور هستید تا او را در آغوش گرفته و یا در كالسكه قرار داده و با خود به گردش در اطراف  ببرید بنابراین انتخاب یك مكان بدون پستی و بلندی می تواند كار شما را آسان تر كند.

نگران كثیف شدن نوزاد خود نباشید

كودكان و نوزادان در سفرهای تفریحی، گردش در طبیعت را تجربه می كنند. در حقیقت آنها عاشق طبیعت هستند. كودكان تمایل دارند تا در میان خاكها بخزند . در خلال این بازیها چیزهایی را كه از نظر آنها عجیب و جدید است را پیدا می كنند و با آنها بازی كرده و حتی احتمال دارد تا آنها را به سمت دهان خود نزدیك كنند. تمام این ساعتها باید مراقب رفتار كودك خود باشید اما نگران كثیف شدن لباسهای او نباشید. بهترین كار این است كه تخت پارك كودك را با خود به اردو بیاورید. با این وسیله می توانید او را با خیال آسوده در آن نگهداری كرده و خود نیز برای دقایقی استراحت كنید.

معمولا مادران و پدران در سفر وظایف و مسئولیتهایی دارند. به طور مثال غذا پختن و جمع كردن هیزم برای آتش. ممكن است كه زوجها بخواهند تا در طبیعت اطراف قدم زده و از مناظر آن دیدن كنند پس بهترین كار این است تا آغوشی نوزاد خود را نیز همراه داشته باشید تا بتوانید در خلال این كارها راحت تر او را حمل كنید. اگر نوزاد شما بسیار كوچك است و هنوز ماهیچه های سرش به درستی رشد نكرده اند آغوشی را به سینه خود ببندید. آوردن كالسكه كودك برای زمانی كه می خواهید قدم بزنید و حتی زمانی كه كودك شما خوابیده است و می خواهید او را در آن نگه دارید و به كارهای روزمره برسید، ایده بسیار خوبی است.

به تعداد كافی برای نوزاد خود پوشك بیاورید. پیشنهاد می شود برای تعویض پوشك در هنگام شب از كلاه های چراغ قوه دار استفاده كنید. البته این كلاه ها زمانی كه بخواهید با نوزاد و یا كودك خود در هنگام شب پیاده روی كنید گزینه مناسبی هستند.

مراقب گزیدن حشرات باشید

معمولا حشرات در فصل تابستان زیاد هستند. بنابراین مراقب فصلی كه برای رفتن به طبیعت انتخاب می كنید باشید. پوست كودكان و نوزادان بسیار ظریف و حساس است و در اثر گزیده شدن حشرات، بیشتر از پوست بزرگ سالان آسیب می بیند. پیشنهاد می شود برای حفاظت از پوست آنها در معرض حشرات از لباسهایی استفاده كنید كه تا حد ممكن پوست بدن آنها را پوشش دهند.

مواظب تابش آفتاب باشید

سعی كنید تا كودك را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید. از كرمهای ضد آفتاب برای كودك خود استفاده كنید البته این گونه كرمها باید مخصوص پوست كودكان باشد در غیر اینصورت احتمال دارد آلرژی بوجود بیاورد. زمانی كه در آفتاب هستید برای كودك خود از شلوارهای نخی پاچه بلند و لباسهای آستین بلند و همچنین كلاه هایی كه كاملا روی صورت، گوش و گردن كودك سایه می اندازند استفاده كنید. چنانچه می خواهید در هر مكانی كه دوست دارید بدون مزاحمت آفتاب ساعتی نشسته و استراحت كنید سایبان را نیز در وسایل اردو قرار دهید.

از زیراندازهای بزرگ برای بازی كردن كودكان استفاده كنید

اگر نگران می شوید كه كودك شما دست خود را آلوده كرده و آن را در دهان خود بگذارد می توانید جایگاه مناسبی برای بازی او فراهم كنید بنابراین پیشنها می شود از زیراندازهای بزرگ پلاستیكی استفاده كنید. كودك خود را با خیال آسوده روی آن قرار دهید. البته اگر تخت پارك همراه خود می آورید دیگر جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود.

تهیه جایگاه خواب مناسب

اگر كودك در منزل با شما می خوابد پس در طبیعت هم می تواند بخوابد اما مراقب جایگاه خواب او باشید. بطور امتحانی قبل از رفتن به سفر تفریحی یك شب در حیاط منزل همراه با كودك خود در چادر بخوابید. این بهترین تجربه برای شما و برای او خواهد بود. سعی كنید از چادرهایی استفاده كنید كه به راحتی قابل بنا شدن و جمع شدن باشند. برای خواباندن كودك می توانید از كیسه خواب های مخصوص به آنها استفاده كنید. از پوشاندن اطراف صورت نوزاد در هنگام خواب خودداری كنید. اگر تخت پارك دارید می توانید برای خواباندن كودك از آن استفاده كنید البته كف و دیواره آن را به خوبی با پتو بپوشانید و آوردن پشه بند را نیز فراموش نكنید. از بالش هایی كه قبلا در منزل برای خواباندن كودك استفاده كرده اید در گردش نیز استفاده كنید كودكان روی بالش های خود سریع تر و راحت تر به خواب  می روند

منبع ک نی نی سایت

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

کار گاه فرزند پروری

کلاس اموزشی فرزند پروری و مهارت های زندگی برای والدین در مرکز سایدا برگزار میشود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *