اختلالات هیجانی

سلامت روانی کودکان ، نگرانی طبیعی و مهمی برای همه ماست. واقعیت این است که بسیاری از اختلالات هیجانی که ریشه در کودکی و نوجوانی دارند، ممکن است تا مدت ها تشخیص داده نشده و در نتیجه درمان نشوند.

ما با استفاده از مجموعه اصطلاحاتی چون موانع حسی، اختلال رفتاری یا بیماری های روانی به اختلالات هیجانی اشاره میکنیم. براین اساس طیف گسترده ای از اختلالات وجود دارد که با توجه به نشانه های تشخیصی و درمانی با یکدیگر تفاوت دارند :

*اختلالات اضطرابی

*اختلال دو قطبی

*اختلالات رفتاری

*اختلالات غذایی

*اختلال وسواس

*روان پریشی

تعریف

*شرایطی که در آن یک یا چند ویژگی در طول زمان تداوم می باید و عملکرد آموزشی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

الف) ناتوانی در یادگیری که  توسط عوامل هوشی، ذهنی یا سایر عوامل مرتبط با سلامت قابل تفسیر نیست.

ب) ناتوانی در ایجاد ارتباطات فردی رضایت بخش با همسالان

ج) احساسات و رفتارهای نامتناسب با محیط

د) روحیه ناراحت و افسرده

ه) گسترش نشانه های  جسمی و ترس مربوط به مشکلات فردی و مدرسه ای

 

ویژگی ها

همانطور که ذکر شد اختلالات هیجانی می تواند بر حس افراد تاثیر بگذارد و براساس اختلال موجود می تواند مهارت های جسمی، اجتماعی و رفتاری فرد را دچار مشکل سازد .

بیماری های هیجانی بیماری هایی هستند که فکر،احساس ،ذهن و توانایی مربوط به دیگران و عملکرد روزانه را دچار مشکل می سازند.همانگونه که دیابت اختلال پانکراس می باشد بیماری های هیجانی بیماری هایی هستند که سازگاری های فرد با محیط اطراف را می کاهند.

برخی ویژگی ها در کودکان با اختلال هیجانی:

*بیش فعالی (کم توجهی ،نسنجیدگی در رفتار)

*رفتارهای مربوط به خشم یا آسیب رساندن به خود

*انزواطلبی (عدم ارتباط با دیگران و ترس افراطی )

*عدم بلوغ (گریه کردن بیجا، خشم زیاد و مهارت های ضعیف سازگاری)

*مشکلات یادگیری (عملکرد در سطح پایین)

کودکان با چنین مشکلاتی می توانند اختلال در فکر کردن، خشم افراطی و رفتار نامناسب و افکار نامعمول از خود نشان دهند.

برخی کودکان اختلال هیجانی ندارند اما برخی رفتارهایی که در بالا ذکر شد در آن ها مشاهده می شود که تداوم این علائم و رفتارها ناسازگاری فرد با محیط را نشان می دهد.

 

عوامل

هیچ فردی دلیل یا دلایل اختلالات هیجانی را نمی داند اما برخی عوامل چون ارث،اختلال مغزی، رژیم و استرس مورد بررسی قرار گرفته اند. هرروزه پژوهش های بسیاری صورت می گیرد که هر یک از این عوامل می تواند موجب مشکلات گردد.

 

چشم اندازی بر موانع حسی

همانطور که قبلا ذکر شد موانع حسی اصطلاحی است که برای اختلالات هیجانی به کار برده می شود بیایید نگاهی کوتاه بر انها داشته باشیم

اضطراب

همه ما اضطراب را تجربه کرده ایم اما در برخی افراد این تنش می تواند افراطی، مداوم و غیر قابل کنترل شود این سطح بالای اضطراب می تواند دلیلی برای وجود اختلال باشد همانگونه که گفتیم اختلال اضطراب، اصطلاحی است که به ناتوانی های زیادی اشاره دارد اختلال اضطراب فراگیر، وسواس، ترس، استرس پس از سانحه، اضطراب (فوبیا) اجتماعی، ترس های خاص

اختلال دوقطبی

اغلب بعنوان بیماری افسردگی شناخته می شودکه موجب مشکلات شدید و ناامیدی و ناراحتی نامعمول فرد می گردد این مشکلات در زمان های خاص شدت می گیرند و دوباره فرد به حالت اولیه خود باز می گردد..تغییرات شدید در انرژی و رفتار همراه با مشکلات ذهنی و روحی ایجاد می شوند. برای بیشتر افراد این علائم عصبی از طریق روان درمانی و دارو بهبود و ثبات پیدا می کند.

اختلال رفتاری

این اختلال به گروهی از مشکلات حسی و رفتاری در جوانان اشاره دارد کودکان و نوجوانان دچار چنین مشکلی د دنبال کردن قواعد و رفتارها در جامعه دچار مشکل می شوند که شامل رفتارهای زیر می باشد:

*خشونت با افراد و حیوانات

*از بین بردن مستغلات

*فریبکاری، روغگویی و دزدی

*فرار از مدرسه و دیگر خشونت ها ی رفتاری در مورد قوانین

*اگر چه درمان چنین مشکلاتی سخت است اما بسیاری از افراد از خدمات زیر بهره می برند:

*آموزش والدین برای کنترل رفتار کودک یا جوان

*خانواده درمانی

*آموزش مهارت حل مشکل برای کودکان و نوجوانان

*خدمات مبتنی بر جامعه که بر مشکلات فرد در جامعه و خانواده توجه می کند.

اختلالات تغذیه

این اختلال توسط غذا خوردن افراطی یا غذا خوردن کم و داشتن حس بد در مورد وزن و بدن تعریف می شود.بانوان بیشتر از اقایان دچار این مشکل هستند.پراشتهایی و اندوکسیا دو اختلال شایع از این دسته هستند.اندوکسیا توسط گرسنگی که خود شخص ایجاد می کند و از دست دادن وزن بصورت نامعمول تعریف می شود.پراشتهایی شامل پرخوری و احساس شخص برای تهوع می باشد هر دو این اختلالات زندگی فرد را تهدید می کنند.پرخوری بعنوان اختلال غذایی شناخته می شود که توسط غذا خوردن افراطی و عدم توانایی فرد در کنترل غذا خوردن تعریف می شود.بر خلاف پر اشتهایی افراد پرخور بعد از غذا خوردناحساس تهوع ندارند .براساس اتحادیه ملی اختلالات غذایی:

درمان موثر ومداوم برای چنین اختلالاتی  سطحی از روان درمانی یا مشاوره هستند که یا ترکیب دارویی و تغذیه ای همراه می باشد برخی از درمان ها بسیار موثر هستند بطور کل هر درمانی براساس شدت اختلال و مشکل بیمار و الزامات وی در نظر گرفته می شود.

اختلالات وسواسی

این اختلال بعنوان مشکل عصبی می توان به ان اشاره کرد که توسط افکارهای ناخواسته و رفتارهای وسواس گونه تعریف می شود مانند شستن دست،شمردن ،چک کردن ،تمیز کردن که بیشتر با امید بهبود نیز انجام می شوند.

چنین عملکردهایی اغلب به عنوان رسوماتی تلقی می گردند که فقط اسودگی موقت را در پی دارد و انجام ندادن ان باعت فشار عصبی می گردد مجموعه ای از شواهد نشان می دهد که این اختلالات از عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز منشا می گیرد درمان:

*رفتار درمانی

*درمان شناختی رفتاری

*دارو (اغلب ضد افسردگی)

اختلالات روانی

اصطلاحی است که به اختلالات روانی شدید و تصورات نامعمول اشاره دارد وهم گرایی علائم اصلی این اختلال است وهم انگاری باوری غلط است که مثلا فرد تصور می کنند دیگران علیه او توطئه دارند  و شامل تصورات غلط چون شنیدن،دیدن یا حس کردن می باشد اسکیزوفرنی یکی از اختلالات روانی می باشد.

درمان اختلال روانی در افراد به نوع مشکل بستگی داردبیشتر درمان ها با روان درمانی و دارو ترکیب می شود.

منبع سلامت نیوز

.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

تأثیر پدر بر رشد روانی دختر

اما این روزها برخلاف آن روز و روزگار، پدرها به فرزندان‌شان بسیار نزدیک‌تر شده‌اند.اختلال یادگیری یک اصطلاح کلی است که انواع مختلف مشکلات یادگیری را توصیف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *