چطوری بیش فعالی /کمبود توجه رو در دخترم تشخیص بدم؟

تشخیص AD/HD در دختران

 به دليل اينكه علائم تيپك ADHD در دختران كمتر وجود دارد اغلب تشخيص آن با مشكل مواجه مي‌شود. تشخيص در پسران عموماً در سنين حدود 7 سالگي صورت مي‌پذيرد در حاليكه سن تشخيص در دختران حدود 12 سال است. رديابي ADHD در دختران، قبل از اينكه به سن بلوغ برسند اغلب سخت است. تغييرات هورموني باعث تغييرات خلقي و رفتارهاي درهم گسيخته مي‌شود، لذا در دختري كه AD/HD او تا پيش از بلوغ مخفي مانده است ممكن است علائم بطور ناگهاني همزمان با هجوم هورمون‌ها فوران كنند. بر خلاف دختران، پسران بيش‌فعال/ تكانشگري كه از سنين كمتر تحت درمان بوده‌اند وقتي به سن بلوغ مي‌رسند آرام‌تر مي‌شوند. در عوض دختراني كه پيش از بالغ شدن درمان نشده‌اند بيشتر در معرض ابتلا به ساير اختلالات روانشناختي مانند اضطراب و افسردگي قرار دارند. آن‌ها همچنان كه رشد مي‌كنند و بزرگتر مي‌شوند، بيشتر تمايل به دروني كردن احساسات خود و مخفي كردن آن‌ها از افرادي كه مي‌توانند به آن‌ها كمك كنند دارند. دختران بزرگسالي كه هيچ كمكي براي AD/HD و اختلالات همراه آن دريافت نكرده‌اند با خطر رفتارهاي اعتيادگونه مانند پرخوري، سيگار كشيدن، اعتياد به الكل و بي‌بند و باري جنسي روبرو هستند.

 انواع AD/HD در دختران

 AD/HD در دختران را مي‌توان به 4 گروه تقسيم كرد. البته اين يك تقسيم‌بندي فقط راهنمايي است براي والديني كه دختراني مشكوك به AD/HD دارند.

    خجالتي/حواس‌پرت

AD/HD در دختران بيش از همه خودش را به اين شكل نشان مي‌دهد. آن‌ها بيش از آنكه تكانشگر يا بيش‌فعال باشند، گوشه‌گیری مي‌كنند و خجالتي به نظر مي‌رسند. دختران برخلاف پسران، وقتي غرق در هیجانات مي‌شوند، بجاي اينكه واكنش بيروني داشته باشند، به دنياي درون خود فرو می‌روند. دختري كه در مدرسه تحت تأثیر هیجانات قرار می‌گیرد، ترجيح مي‌دهد كه به تنهايي بازي كند يا ناهار بخورد. همچنين در پيگيري دستورات و انجام تكاليف خود مشكل دارد. نه تنها خود تكاليف را فراموش مي‌كند، بلكه پس از اينكه آنچه به خاطر دارد را با تلاش بسيار انجام مي‌دهد، ممكن است فراموش كند با خود به مدرسه آورده و ارائه دهد.

     اجتماعي بيش از حد

براي اينكه اين نوع از AD/HD را درك كنيد، دختري را تصور كنيد كه حرف مي‌زند، حرف مي‌زند و حرف مي‌زند، از موضوعي به موضوع ديگر مي‌پرد و مرتب صحبت ديگران را قطع مي‌كند. چنين دختري به راحتي دوست پيدا مي‌كند اما اغلب در نگه داشتن آن‌ها با مشكل مواجه مي‌شود. او غالباً گستاخ تلقي مي‌گردد چون به حرف‌هاي دیگران گوش نمي‌دهد.<%2

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

۱۵ روش برای کنترل کودکان بیش فعال

اگر بیش فعالی تا سن خاصی ادامه یافته و درمان نشود، حتما کودک را در بزرگسالی به سمت رفتارهای پرخطر سوق می‌دهد. می‌دانیم که بیش فعالی در کودکان چه بیماری‌‌ای است و کودکان بیش‌فعال چه علائمی را از خود نشان می‌دهند؛ بی‌قراری، کم توجهی، بی‌دقتی و خیلی از علائم مشابه که البته اگر تا سن خاصی ادامه یافته و درمان نشوند، حتما کودک را در بزرگسالی به سمت رفتارهای پرخطر سوق می‌دهند.