خوانش پریشی در یک نگاه :

*خوانش پریشی نوعی از اختلال یادگیری خواندن است.

*خوانش پریشی اغلب با مشکلات در شناخت دقیق کلمه ،رمز گشایی و تلفظ شناخته می گردد.

*خوانش پریشی می تواند مشکلاتی در درک خواندن و رشد دامنه لغتی بوجود آورد

*خوانش پریشی می تواند منجر به تسلط ضعیف در خواندن و بلند خوانی گردد.

*خوانش پریشی منشا عصبی و ژنتیکی دارد

*خوانش پریشی نتیجه آموزش ضعبف نیست

*تقریبا تمامی افراد خوانش پریش با حمایت مناسب  می توانند بخوانند و بنویسند.

همانند دیگر ناتوانی ها ی یادگیری، خوانش پریشی چالشی است که می تواند با تولد در فرد ایجاد و در تمام طول عمر باقی بماند.

اختلال پردازش زبان می تواند مانع خواندن، نوشتن، املا و در بعضی موارد حتی صحبت کردن شود. خوانش پریشی نشانه ای از هوش ضعیف و یا تنبلی نیست. اغلب می تواند نتیجه اختلال در بینایی باشد. کودکان و بزرگسالان خوانش پریش به راحتی دچار اختلال عصبی می شوند که موجب می شود مغز آن ها اطلاعات را بصورت متفاوتی پردازش و تفسیر کند.خوانش پریشی در تمام افراد با پیشینه های اقتصادی و نژادی مختلف رخ می دهد.اغلب بیشتر از یک نفر از اعضای خانواده خوانش پریشی دارند.براساس موسسه ملی رشد بزرگسالان و کودکان 15% امریکایی ها دچار مشکل خواندن هستند.بیشتر اتفاقاتی که در کلاس رخ می دهد همه بر مبنای خواندن می باشند.پس بهتر است هر چه زودتر خوانش پریشی تشخیص داده شود و با استفاده از روش های جایگزین این افراد می توانند موفقیت کسب کنند.

 

 

تاثیر خوانش پریشی چیست؟

خوانش پریشی می تواند به صورت متفاوت افراد را تحت تاثیر قرار دهد، این مسئله به شدت اختلال و میزان اثربخشی روش های یادگیری جایگزین بستگی  دارد. برخی از افراد خوانش پریش ممکن است با خواندن و نوشتن املا مشکل داشته باشند،  درحالی که بقیه ممکن است با نوشتن یا گفتن چپ بهن جای راست مشکل داشته باشند.برخی از کودکان که علائم کمی از مشکلات خواندن و نوشتن را نشان می دهند، ممکن است در رشد و پرورش مهارت های زبانی چون دستور زبان، درک مطلب یا نوشتن دچار مشکلات شوند. افراد خوانش پریش نمی توانند خودشان را به درستی توصیف کنند. برای آن ها استفاده از لغات برای بیان افکارشان در حین مکالمه سخت است  و همچنین برخی در فهم کلام دیگران دچار مشکل می شوند، البته این مسئله به دلیل مشکلات شنیداری نیست و به دلیل وجود مشکل در پردازش اطلاعات کلامی اتفاق می افتد و در زمینه افکار نظری و زبان غیر تحت الفظی مانند لطیفه و ضرب المثل دامنه وسیع تری از مشکلات را سبب می شود. تمامی این مشکلات می تواند تاثیر زیادی بر تصور فرد از خویشتن بگذارد.این کودکان بدون دریافت حمایت و کمک مناسب، نسبت به یادگیری دلسرد می شوند و همچنین تکالیف مدرسه می تواند کودکان خوانش پریش را برای غلبه بر مشکلات یادگیری دچار ناامیدی سازد.

 

 

علائم هشدار دهنده خوانش پریشی کدامند؟

موارد زیر علائم شایع خوانش پریشی در افراد با سنین مختلف است. اگر فردی را می شناسید که علائم زیر را دارد لزوما به این معنا نیست که دچار مشکل نارساخوانی است، اما اگر به مرور زمان این علائم ادامه پیدا کنند، بهتر است فرد مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

مشکلات کودکان کم سن و سال :

*تشخیص حروف، مطابقت حروف با اصوات و ترکیب اصوات برای گفتار

*تلفظ کلمات برای مثال گفتن mawn lomer  به جای lawn mover

*یادگیری و استفاده صحیح از کلمات جدید

*یادگیری الفبا، اعداد، روزهای هفته و …

*قافیه سازی

 

مشکلات کودکان مدرسه ای :

*مهارت در قواعد املا

*به خاطر سپردن قواعد و اعداد

*دست خط و در دست گرفتن مداد

*به جای درک و یادگیری مهارت های جدید به حفظ کردن آن ها روی می اورند.

*خواندن و املای حروف برعکس (d و b) یا جابجا کردن حروف (left و felt )

*پیروی از دستورالعمل ها

* درک کلمات ریاضی

 

مشکلات نوجوانان و بزرگسالان :

*خواندن در سطح پایین تر از حد انتظار

*درک زبان تحت الفظی مانند ضرب المثل ها،لطیفه و اصطلاحات

*بلند خوانی

*سازماندهی و مدیریت زمان

*یادگیری زبان بیگانه

*حفظ کردن

 

 خوانش پریشی چگونه شناسایی می شود؟

متخصصان، خوانش پریشی را با استفاده از ارزیابی رسمی تشخیص می دهند. این ارزیابی به درک و چگونگی استفاده فرد از زبان گفتاری و نوشتاری توجه می کند و نقاط قوت و ضعف فرد برای خواندن را مورد بررسی قرار می دهند. همچنین عوامل دیگر شامل پیشینه خانوادگی، هوش، پیشینه تحصیلی و محیط اجتماعی  را هم در نظر میگیرند.

 

 خوانش پریشی چگونه درمان می شود؟

تشخیص زودهنگام خوانش پریشی کمک بسزایی در درمان دارد. بزرگسالانی که خوانش پریشی در آنهل تشخیص داده نشده است کارهایی را انجام می دهند که پایین تر از سطح هوشی آن ها می باشد. اما با کمک معلم، مشاور ومتخصص تقریبا افراد خوانش پریش می توانند به خوبی بخوانند و بنویسند.

 

 

 از راهکارهای زیر برای کمک به خوانش پریشی استفاده کنید:

*اجازه دهید کودکتان خواندن شفاهی، نوشتن، نقاشی کشیدن و نقاشی کردن را هر چه زودتر تجربه کند تا او را به رشد دانش، یادگیری حروف پایه، کسب مهارت  و آگاهی زبانی(ارتباط میان اصوات و معنی ) تشویق کنید.

*از کودک بخواهید که متن های متفاوتی چون کتاب، روزنامه، تبلیغات و لطیفه بخواند.

*آموزش زبان به شیوه چند حسی و ساختار یافته را در برنامه های کودک قرار دهید.هنگام معرفی ایده های جدید از حس بینایی، شنوایی و لامسه استفاده کنید.

*تغییراتی را در کلاس ایجاد کنید. مثلا زمان اضافه برای انجام تکالیف، کمک به یادداشت برداری و آزمون شفاهی و استفاده از دیگر ابزارها ی آموزشی

*از کتاب ضبط شده به صورت شنیداری و دیگر فناوری های کمکی استفاده کنید. برای مثال صفحه نمایش یا نرم افزار کامپیوتری تشخیص صدا

*به دانش آموز در رفع  مشکلات احساسی برای غلبه بر چالش های آموزشی که برای دانش آموز به وجود می آیند کمک کنید.

 

خواندن و نوشتن مهارت های اصلی برای زندگی روزانه هستند. با این وجود تاکید بر دیگر جنبه های یادگیری نیز مهم است افراد خوانش پریش، مانند دیگران علایق خاصی دارند و از نقاط قوت خود لذت می برند. برای مثال افراد خوانش پریش ممکن است به مهارت هایی مانند طراحی، هنر ، نقاشی ، معماری، مهندسی و جراحی که به مهرت های زبانی پیشرفته نیازی ندارند، علاقه نشان دهند.

منبع : http://nijeh.com

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چگونه ناتوانی یادگیری دانش آموز را تشخیص دهیم؟

ناتوانی یادگیری باعث مشکلات چشم گیر در یادگیری و کاربرد زبان و مهارت های گوش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *