استرس روحی مادران باردار فعل و انفعالات ژنتیکی جنین را دگرگون می کند

این انتقال در فعل و انفعالات  ژنتیکی و همچنین در رفتار بعدی این کودکان تاثیر می‌گذارد. دانشمندان برای انجام این پژوهش، ساختار ژنی کودکانی را زیر ذره‌بین بردند که مادرانشان در زمان بارداری قربانی خشونت در خانه بودند. 

 پژوهشگران علوم پزشکی برای انجام این تحقیق داده‌های ۲۵ مادر با فرزندانشان را بررسی کردند. از این ۲۵ مادر، ۸ مادر ذکر کردند که در زمان بارداری از طرف شریک زندگی خود از لحاظ روحی و جسمی مورد خشونت قرار گرفته بودند.

محققان می گویند گرچه پیش از این می دانستند که بین ناراحتی روحی مادران باردار و رفتار فرزندان آن ها رابطه‌ وجود دارد. اما نمی دانستند که این تاثیر چگونه اعمال می گردد و این نتیجه یافته‌ علمی جدید ثابت می کند که فشار روحی زنان باردار فعل و انفعالات ژنتیکی جنین را دگرگون می کند. البته این تغیرر بر ساختار ژن فرزندان تغییر ایجاد نمی‌کند .

محققین تاکید دارند که این کودکان در زندگی آینده‌شان آسیب‌پذیری بیشتری در رابطه با استرس و بیماری‌های روحی پیدا می‌کنند. این فرزندان معمولا ترسوتر و از کنجکاوی کمی برخوردار هستند.

یکی از دانشمندان  می‌گوید: “بدن مادر به جنین خود خبر می‌دهد که او در یک محیط خطرناک و تهدیدآمیز بزرگ خواهد شد. به همین دلیل این کودکان در شرایط سخت سریع‌تر فرار می‌کنند یا اینکه سریع‌تر دست به نبرد می‌زنند. در حالی که کودکان دیگر در همین شرایط ممکن است آرام بمانند و در مرحله اول شرایط را وارسی کنند و بسنجند.”

با این وجود چند سوال همچنان بی پاسخ مانده است  از جمله اینکه شرایط مادر از چه زمانی به بعد قادر به تاثیرگذاری روی ژن‌های کودک است و یا استرس مادر از چه حدی می‌تواند روی جنین تاثیرگذار باشد؟

دانشمندان توضیح می‌دهند که نتایج این پژوهش هنوز نهایی نیست و لازم است در آینده تحقیقات بیشتری در این رابطه صورت گیرد.

نتایج این پژوهش در آرشیو نشریه‌ Translational Psychiatry  قابل دسترسی می باشد .

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

سبک تصمیم گیری

سبک تصمیم گیری شما کدام است؟ دينكليج (١٩٩٨) هشت سبك تصميم گيرى را مشخص كرده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *