چگونه درد مزمن حافظه کوتاه مدت را مختل می سازد

یک گروه از محققان پرتغالی از IBMC و FMUP در دانشگاه پورتو به این نتیجه رسیده اند که  بیماران مبتلا به درد مزمن اغلب از اختلال در حافظه کوتاه مدت رنج می برند. این مطالعه که در مجله علوم اعصاب منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه درد مداوم ، تبادل اطلاعات بین دو منطقه حیاتی مغز برای حفظ خاطرات موقت را مختل می­سازد.

افرادی که از درد مزمن رنج می برند اغلب از مشکلات حافظه کوتاه مدت شکایت می­کنند. مکانیزم­های عصبی درگير اين رويداد هنوز مشخص نشده است. مطالعات اخیر در حیوانات نشان داد که درد می­تواند چندین  فرآیند شناختی، مانند تغییر در مسیرهای مغزی که در چگونه فکرکردن و احساس کردن نقش دارند را برهم زند. از بین بسیاری از اختلالات شناختی مشاهده شده مهم­ترین آنها عبارتند از مشکلات در حافظه فضایی، حافظه بازشناسي، توجه و حتی تصمیم­گیری­های هيجاني و غیر هيجاني.

 تصوير مغز انسان :(هیپوتالاموس = قرمز، آمیگدال = سبز، هیپوکامپ / فورنیکس = آبی، پونز/پل مغزی = طلایی، غده هیپوفیز = صورتی )

محققان با بررسي درد نوروپاتيك در يك مدل حيواني، چگونگي اثرگذاري یک مدار عصبی بسیار مهم برای پردازش حافظه کوتاه مدت را مطالعه كردند. این مدار بین قشرپیش پیشانی مغز و هیپوکامپ قرار دارد، که برای رمزگردانی و حفظ خاطرات به طور موقت بر اساس  اطلاعات مکانی ضروری است. محققان از چند الکترود کاشته شده در مغز برای ضبط فعالیت های عصبی استفاده کردند تا یک رفتار وابسته به حافظه فضایی – را به حیوانات آموزش دهند بطوریکه در پیچ و خم ماز آنها مسیری را از بین دو راه انتخاب می­کنند و سپس يادآوري مسیر انتخابی در حيوان را بررسي كردند.

نتایج به دست آمده نشان می دهد که پس از یک جراحت دردناک، کاهش قابل توجهی در میزان اطلاعات عبوري از مدار وجود دارد. این می تواند به معنای از دست دادن توانایی پردازش اطلاعات در حافظه مکانی سازی فضایی، و یا كاهش توانايي مناطق حیاتی برای حافظه که در حال حاضر “دربرگیرنده” اخلال محرک­های دردناک در جریان اطلاعات برای حافظه اند باشد.
آسیب اعصاب پيراموني ، باعث بی­ثباتی در ظرفیت رمزگردانی اطلاعات فضایی در نورون­های هیپوکامپ می­شود، اين امر  با کاهش آشکار در ظرفیت رمزگردانی اطلاعات از مکان در مدل حیواني نيز دیده شده است.

بنابراین مي­توان گفت، مدارهای عصبی مرتبط با پردازش خاطرات و هيجانات نیز تحت تاثیر درد قرار می­گیرند، بدين ترتيب به راهبردهاي يكپارچه كننده براي درمان آسيب­هاي درد نياز است.

منبع: دانشكده علوم شناختي

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

پرفکشنیسم|کمال گرایی|و پیامدهای خطرناک آن

پرفکشنیسم|کمال گرایی|و پیامدهای خطرناک آن: آیا هنگامی‌ که هدفی دارید و موفق به انجام آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *