آموزش شناختی کیفیت بیماری بیخوابی را بهبود می بخشد

میانسالان مبتلا به بیماری بیخوابی می­توانند از آموزش شناختی کامپیوتری که به عقیده محققان در شروع به خواب رفتن و نگه­داری خواب سودمند است بهره برند. محققان همچنین گزارش کردند آموزش شناختی، کنش شناختی را بهبود بخشیده و این بهبود، پیشگوی بهتری برای کیفیت خواب است.

محققان در آزمایشی که روی افراد 65 تا 85 ساله انجام دادند. برنامه آموزش شناختی کامپیوتری شامل 21 تکلیف بود که بسته به توانایی بیمار سه سطح دشواری شناختی داشت و به مدت 8 هفته در خانه انجام می­شد. اندازه­گیری Actigraphy کیفیت خواب پس از درمان نشانگر تفاوت معناداری در تأخیر در شروع خواب و اثربخشی خواب بین گروه آزمایش و کنترل بود. تأخیر در شروع خواب بیماران شرکت کننده در آزمایش از 42/38 دقیقه قبل از مداخله به 76/24 دقیقه بعد از آموزش شناختی رسید که این زمان ملاک بی­خوابی مرضی (31 دقیقه<) نیست. همچنین، اثربخشی خواب نیز از 54/73% به 28/80% افزایش یافت، این امر نیز ملاک خروج تقریبی برای بیخوابی مرضی محسوب می­شود (اثربخشی بیش از 85%).

آموزش شناختی در افرادی که تحت مداخله قرار گرفته بودند، اثری معنادار در بیداری پس از شروع خواب و تعداد بیدار شدن و نیز حافظه کاری داشت. یافته ها بیانگر این است افراد مبتلا به بیخوابی مرضی نه تنها در نگه­داری حالت شناختی خود با مشکلاتی روبرو هستند، بلکه در صورت عدم دریافت مداخله آموزش شناختی ممکن است ضعف زیادی در حافظه کاری خود داشته باشند.

این مطالعه آموزش شناختی میانسالان مبتلا به بیخوابی مرضی را به عنوان راهکارغیردارویی امیدبخش برای اثرگذاری بر آغاز و دوام خواب پیشنهاد می­کند.

منبع: دانشكده علوم شناختي

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

طرح پایش و استعدادیابی

🔅یک فرصت بی نظیر برای کشف استعداد و هوش فرزندان و تست استرس 🔅 طرح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *